designers

Osiris Hertman

Liever banketbakker dan popster

In Milaan toonde Osiris Hertman dit voorjaar een in het oog springende marmeren keuken. Hij pakte uit met een overhangend aanrechtblad en een onzichtbare inductieplaat. Zie het als een voorproefje, want binnenkort lanceert de ontwerper vermoedelijk een eigen keukenlijn.

Zoals altijd draagt Osiris Hertman hippe sportschoenen. Zijn karakteristieke bruine krullen doen de rest. Maar verder heeft de foto een wat bevreemdende werking. Geen broek, geen zonnebril, zelfs geen colbert. Osiris is naakt. Of eigenlijk draagt hij een laag verf. Zijn lichaam is bedekt met blauwe en witte bodypaint; de kleuren en vormen van traditioneel Delfts Blauw. In stijl met de enorme tulpenpiramide die hij vasthoudt.
De foto werd dit voorjaar door zijn pr-medewerker verspreid om aandacht te vragen voor zijn deelname aan Salone del Mobile. Het werkte. Het koninklijke geschenk, dat hij ontwierp voor Royal Delft en Royal Leerdam, trok de aandacht. Net als zijn schroefloze deurklinken voor Formani en fineer voor Decolegno. Maar de keuken speelde voor het eerst de hoofdrol in zijn stand in het Nederlandse paviljoen in Milaan.

Pannetje
Leunend op de noviteiten van Dekker Zevenhuizen ontwierp hij een keuken met een vér overhangend marmeren werkblad. Op het lichte marmer pruttelde een pannetje. Ogenschijnlijk op een willekeurige plek. Kookzones of knoppen zijn nergens te zien. Boven het blad hangt een zwart met gouden lamp; in werkelijkheid een afzuigkap. De goudkleurige kraan mist draaiknoppen. Het warme en koude water komt in beweging door mechanisch ogende drukknoppen.
“Het was een beetje toveren”, vertelt Osiris Hertman een paar maanden later in zijn studio in Haarlem. “De inductieplaat zat verstopt onder het blad. Alleen als je weet waar de kookgedeeltes zitten, kun je ze bedienen met toetsjes in het laatje onder het blad. Het sluit aan bij het concept van de afzuigkap, de ik voor Wave heb ontworpen. Daaraan zie je ook niet dat het een afzuigkap is. De techniek blijft onzichtbaar voor de gebruiker. Dat geeft rust in een woning, net als in de natuur.”

Pompen
Het is een benadering die de Nederlandse ontwerper ook toepaste in zijn eigen showhuis. Een paar maanden geleden verhuisde hij naar dit nieuwe onderkomen in de duinen bij Bloemendaal. Ook in deze keuken spelen techniek en ‘onzichtbaarheid’ een grote rol. De greeploze wijnkast en stoomoven gaan open als je je hand erop legt. Ook de honderd kilo wegende afvallade met natuurstenen front schuift dankzij drie onzichtbare pompen moeiteloos open. “Een beetje de Tesla onder de keukens”, aldus de ontwerper.
Hij woont er met veel plezier, maar omdat hij de woning ook als showroom gebruikt, is het geen blauwdruk van zijn persoonlijkheid: “Van mijn mooiste projecten mag ik vaak geen foto’s maken. BN’ers en succesvolle zakenmensen houden hun spullen vaak liever privé. Dat was een van de redenen om een modelwoning te ontwerpen. Al snel kwam het idee dat ik daar zelf zou gaan wonen. Ik wilde laten zien wat er allemaal mogelijk is, maar anders zou ik het rauwer hebben gelaten. Ik zou uit mezelf nooit een warmhoudlade of wijnkoelkast nemen. Het klinkt misschien raar, maar ik ben helemaal niet zo materialistisch ingesteld. Ik geniet het meest van een vakantie met mijn voeten in het zand.”

Schuur
Hij benadrukt dat de onzichtbaarheid van de keuken slechts een benadering is. Hij ziet ook een tegenbeweging ontstaan: “Vooral in lofts wordt de keuken steeds meer een werkplek. Pannen en messen worden juist nadrukkelijk getoond. Een beetje zoals in de schuur. Daar hangt het gereedschap aan rekken. Tangen, zagen en schroevendraaiers geordend naast elkaar, zodat je makkelijk aan je fiets kunt sleutelen. Dat ga je ook meer terugzien in keukens. Pannen hoeven niet altijd weggewerkt te worden. Steeds meer mensen willen ze juist pontificaal in een rek boven het aanrecht.”
“Het past in een bredere ontwikkeling. We zijn definitief af van de Honig-mixen. Kwaliteit is belangrijker dan gemak. Als je een kind van zes hebt, gooi je natuurlijk weleens snel wat dingen in een pan na een dag hard werken. Spaghetti erbij en klaar. Maar voor veel mensen wordt eten puurder. Op zaterdag is papa de sterrenkok die zelf sauzen maakt of zijn eigen brood bakt. Pannen en machines horen daar bij en dat ga je terugzien in het design. Warme materialen als hout, marmer en brons zorgen dat het wonen blijft. Maar de inrichting van de keuken wordt Spartaanser.”

Één keer
De interieur- en productontwerper tekende in twintig jaar tijd zeer uiteenlopende keukens. Tot nu toe ging het altijd om eenmalige projecten, maar daar lijkt verandering in te komen: “Naar aanleiding van Milaan ben ik benaderd door verschillende merken met de vraag of ik samen met hen een keukenlijn wil ontwikkelen. Er lopen gespreken met meerdere partijen. Ik wil de afweging zorgvuldig maken, want je verbindt je voor een paar jaar aan zo’n merk en ik kan eigenlijk maar één keer op de markt komen met dé ­Osiris Hertman-keuken.”
“Daarmee zou een droom uitkomen”, vervolgt de ontwerper. “Mijn interieurs zijn maar voor weinig mensen weggelegd. Dat heeft te maken met budgetten, maar ook omdat ik maar beperkt tijd heb. Door voor merken te werken, kan ik mijn stijl bereikbaarder maken. Zelfs mensen die ik nooit gezien heb en ook nooit ga zien, kunnen mijn sfeer gebruiken in hun woning als ze mijn lamp, bank of tapijt kopen. Ik vind het een gaaf idee dat iemand straks ook mijn keuken kan bestellen.”
Het liefst maakt hij naast een high end-collectie ook een keuken voor het middensegment: “Onlangs heb ik mijn tweede boek uitgebracht. Toen heb ik ook gevochten voor een redelijke prijs. Ik zal nooit vergeten dat ik als student op de academie weinig geld had. Ik wilde leren en kocht daarom boeken van ontwerpers die ik bewonderde, zoals Starck en Mendini. Voor die boeken moest ik sparen en dat deed ik ook. Maar steeds vaker zie je designboeken van boven de honderd euro. Dat wil ik niet. Design is er niet alleen voor de happy few. Laten we wegblijven bij het idee dat designers popsterren zijn. Ik zie mezelf liever als een banketbakker, die hoofd­zakelijk mooie producten wil maken.”

Wie de keuken van Osiris Hertman in Milaan heeft gemist, kan hem binnenkort bekijken in de showroom van Carpentier Wonen in Aalsmeer: carpentier.nl