ontwerpers

Monique van der Reijden

Het 360 graden-interieur

Sinds een jaar of vijf brengt Monique van der Reijden keukentrends in kaart voor Dekker Zevenhuizen. Op die manier drukt ze een stevig stempel op het Nederlandse assortiment keukenmaterialen.

Het is een van de vele vreemde plekjes op het oude Philips-complex in Eindhoven; de bunker in de tuin van gebouw TQ op Strijp-T. Vroeger stond er een hoogspanningsgenerator. Omdat de machine was aangesloten op een deeltjesversneller waren er regelmatig oorverdovende knallen te horen. Daarom heeft het gebouwtje van die dikke muren. Vorige maand maakte de bunker voor het eerst onderdeel uit van de Dutch Design Week. Onder de naam ‘Fluid Forces’ exposeerde Elle Decoration er vernieuwende meubels.
Binnen werd de aandacht opgeëist door een eenvoudige keuken. Of eigenlijk vooral door de achterwand van houtkleurig pvc en bijpassende sfeerverlichting. Bovenkastjes waren nergens te bekennen. De keuken deed daardoor denken aan een dressoir, wat werd versterkt door de ronde zijkant. Om het een blauwdruk voor de keuken van de toekomst te noemen gaat misschien wat ver, maar waarschijnlijk zitten er veel elementen in die we vaker gaan zien.

Die keuken werd ontworpen door Monique van der Reijden. Bij het grote publiek is ze vooral bekend als trendwatcher. Wekelijks schrijft ze een interieurcolumn in de Telegraaf. Ook is ze regelmatig te zien in tv-programma’s als Designdroom of TV Woonmagazine. Maar haar werk omvat meer. Ze is ceo van de Dutch Style Company; een vrij allround en creatief bedrijf op het snijvlak van mode en lifestyle. In die rol werkt ze ook als adviseur van Dekker Zevenhuizen. Elk jaar brengt ze voor dit bedrijf de laatste keukentrends in kaart. Dekker gebruikt de input vervolgens bij het vaststellen van nieuwe collectie keukenmaterialen.
We bezoeken Monique van der Reijden bij haar thuis in Rotterdam. In de door haarzelf ontworpen zwarte SieMatic-keuken om precies te zijn. Maar als de eerste kruidnoten van het jaar op een schaaltje liggen, gaat ze voor naar haar kantoor in de tuin. Haar drie vaste werknemers werken vandaag thuis. Ook zijn er geen freelancers bezig in de aangrenzende fotoshoot-ruimte. Voor ze plaatsneemt achter haar bureau, schuift ze wat magazines opzij zodat er ruimte ontstaat voor de koffiekopjes. De Keynote-presentatie staat al klaar.
Wat volgt is een enthousiaste rollercoaster van informatie. Aan de hand van vijftig foto’s geeft Monique van der Reijden een inkijkje in de keukentrends van de nabije toekomst. Keukens uit Italië worden afgewisseld met keukens uit Denemarken, Duitsland en Rusland. Volledig symmetrische keukens, maar ook ontwerpen waar de kast een lijnenspel aangaat met het raam. Glas, metaal, pvc, natuursteen. Verlaagde eilanden, nisjes, pantry’s, sfeerverlichting, ribbels, organische vormen.

Monochroom
“Steeds meer keukens zullen uit slechts één kleur bestaan”, voorspelt Van der Reijden. “Dit klinkt saai, maar dat is het natuurlijk niet. Monochroom is juist extreem. Trek voor de grap eens een broek, trui en schoenen in dezelfde kleur aan. Wedden dat iedereen je nakijkt op straat? Maar in een interieur kan het rustgevend werken. Zeker als je de kleur uitvoert in verschillende structuren en materialen.”
“Daartegenover staat een stroming die kiest voor een veelheid aan kleuren, maar dan wel voornamelijk zachte tonen”, vervolgt de trendwatcher. “Er komt ruimte voor pastel en soft tones. Die blenden goed met natuurlijke materialen. Als je goed oplet zie je die tonen ook terug in de natuur. Kijk maar eens naar een zonsondergang. Of denk aan een olieachtige substantie op het water.”

Transities
Veel nabije veranderingen blijken het gevolg of een uiting van bredere trends of transities. Denk daarbij aan technologische veranderingen of de toenemende aandacht voor duurzaamheid. Ook de verdere integratie van de keuken met de woonkamer is zo’n terugkerend thema: “De keuken zal nog verder opgaan in het interieur. De keuken wordt een soort meubel. Bovenkastjes passen daar niet bij. Want meer boven, betekent meer keuken en dus minder wonen. We gaan vaker lage keukens zien tegen een mee-ontworpen achterwand. Of een subtiel kookeiland met bijpassende afsluitbare kasten tot aan het plafond.”
Voor Dekker Zevenhuizen zijn het inmiddels bekende plaatjes. Sterker nog: de vijftig foto’s plus bijbehorende argumentatie staan aan de basis van de twee nieuwe keukentrends die het bedrijf voor 2020 heeft gelanceerd: “Het is niet zo dat Dekker alle trends overneemt. Ze focussen zich op de trends die interessant zijn voor de Nederlandse markt. Ze kiezen vanuit een commerciële strategie, maar daarbinnen kiezen ze niet voor veiligheid. Juist niet zelfs. Daarom vind ik het ook zo leuk om voor Dekker te werken. Juist als toeleverancier kun je laten zien wat er mogelijk is. Als we dat aan de keukenjongens overlaten verandert er nooit iets.”
De eerste nieuwe trend waar Dekker Zevenhuizen vanaf volgend jaar mee gaat werken, heet Eternal Rocks. Het gaat om een balans tussen natuur en interieurarchitectuur. Denk aan imposante en soms ruwe vormen en een kerkelijke, monumentale uitstraling. De kernwoorden van deze stijl zijn soberheid, geometrie en duurzaamheid. In de praktijk betekent het een combinatie van beton, hout, marmer en steen. De accentkleuren zijn terra en blauw.
De andere trend heet Soft Reflections. Glas, beton en metaal zorgen samen met de kleur wit voor een tijdloze basis. Maar door pastelkleuren en spiegelende effecten ontstaat een bijna futuristische sfeer. Er is ruimte voor lichtprojecties, folies, gekleurd glas, ribbelstructuren en stof.

Influencer
Tegenwoordig wordt Monique van der Reijden steevast voorgesteld als trendwatcher, maar ze begon haar carrière als interieurjournalist. Ze bezocht interieur- en modebeurzen en vatte die samen in verhalen, beelden en reportages. Inmiddels is haar werk verbreed. Bedrijven bellen haar nu ook voor trend­advies, interieurontwerp en styling. En als het zo uitkomt denkt ze ook mee over mode-events, fotoshoots, social mediastrategieën of designtentoonstellingen. Daarmee is ze naast trendwatcher ook een beetje een influencer geworden. Want er zal op z’n minst een zekere mate van self fulfilling prophecy van haar werk uitgaan.
“Maar diep van binnen voel ik me nog altijd vooral ­interieurjournalist. Zo voed ik me ook. Ik probeer zo onbevooroordeeld mogelijk naar beurzen te gaan. Dat is denk ik mijn grootste kracht. Ik beschrijf en onderbouw trends als een journalist. Ik heb geen ‘confirmation bias’, maar ga er steeds helemaal blanco in.”

Selfie
Aan het einde van het interview komt het ‘360 graden-interieur’ ter sprake. De term is vandaag al vaker gevallen. “Weet je waarom?” Zonder het antwoord af te wachten, pakt Monique van der Reijden haar iPhone en doet alsof ze een selfie maakt.
“Door dit ding. We maken de hele dag foto’s, maar als je op Instagram kijkt, zie je dat sommige selfies en foto’s vaker worden gedeeld. Vaak heeft dat met de achtergrond te maken. Architecten en interieurarchitecten krijgen daarom steeds vaker het verzoek om daar vooraf over na te denken. Om te zorgen voor een goede coördinatie tussen vloer, wand, raam en plafond. Het ideaal­plaatje is een 360 graden-interieur waar je vanuit iedere denkbare hoek een Instagram-waardige foto kunt maken. Maar omdat een foto een verkleining is, zullen zaken in werkelijkheid uitvergroot worden. Dit zal zorgen voor markante en contrastrijke interieurs met grovere texturen, extremere kleuren maar ook opvallende ‘xxl-dessins’. Kunst is daar een goed voorbeeld van. Dat maakt een locatie uniek en daarmee zeer Instagram-vriendelijk.”